26 Şubat 2009 Perşembe

Kış Kayıpları


Bu kış kovan kaybımız oldukça fazla geldi. oranlarsak %60 larda . sönen kovanları , diğer kovanların arıları tarafından yağlama yaparken farkına vardım. Yağmalamaya uğramış kovanların uçuş tahtalarında ve kapıda bol miktarda petek kırıntısı ve nemli bir görüntü oluşuyor.
sönen kovanlarda durum şöyle:
1.kovan peteklerinde yeterli açık ve sırlı bal var.
2.kovan içinde ve dışında arı ölüsü yok. bazı kovanlarda üç beş tane ölmüş arı görüldü ama bu belirleyici değil.
3.peteklerde kafayı sokarak ölmüş-intihar etmiş arı yok.
4.bir kovanda , peteğin tam orta yerinden 4 tane anaarı çıkmış. çıkış yeri yüksüğün tam ucundan. (Yani yanlardan çıkış olmamış .böyle bir çıkış olsaydı zaten anaarı imha edilmiş olacaktı.) ama bu kovanda ne anaarı nede arı ölüleri var.
Uygulamada ( + ) ve ( - ) ler
( + ) kovanların 4 tanesinin anaarısı 2008 in anaarısı
( + ) sonbahar ilaçlamasını formik asit etken maddeli ilaçlarla 2 defa yapmıştım. bir kerede formik asit buharı verilmişti.
( + ) birkaç kere her kovana yaklaşık 1 kg kadar koyu şeker şurubu verildi.ekim ve kasım aylarında
( + )Kasım ayında 2 kere invert şuruplama yapıldı. her kovana toplam yarım kg .
( + )kovan uçuş kapıları daraltılmıştı.
( + ) her kovana 250 gr ve 500 gr parçalar halinde 1 er kg da kek veridi-ekim-kasım-aralık aylarında
( + ) kovanlarda nem yoktur. kovanlarım izalosyonludur.
( - ) ler
( - ) Şıkıştırma yeterince yapılmadı.
( - ) ilaçlamada geç kalındı.
( - ) Bölme tahtası kullanılmadı. zaten önceki yıllarda da kullanmıyordum.
( - ) Kovanların dış tabanı straforla kaplı. bir kaç tane kovanın straforu avuç ortası kadar açılmış. bunu fareler kemirmiş olabilir. fareler tarafından kemirilen kovanı arıar terkederler.
( - ) bölmelerin 1 nisanda yapılması, dolayısıyla anaarıların 15 gün önce daha erken doğmuş olması
(-) ler hanesinde değerlendirilebilir.
( - ) " kış arılarının yetiştirilmemiş olması" sayın ALİ ŞEKERLİ dostumun yorumlarından alınan tesbittir.
DEĞERLENDİRME
Bu durumda bence kovanların sönüş nedeni:
A. Anaarı ölmüştür. içeride yavru üretimi olmadığından koloni zamanla sönmüştür.
B. Koloni varroa akarı yüzünden sönmüş olabilir. Yalnız kovan dip tahtalarında varroa ölüsüne rastlanmadı. bu drumda varroa akarı olsaydı bile son kalan arılar bu ölü varroaları temizlemiş olabilirler.
C. Koloni kovanı terketmiştir. ama şimdiye kadar kış ortasında kovanını terkeden koloniye rastlamadım. zaten aralık ayının sonuna kadar da kovanlarda arı mevcuttu. kovan terkedildiyse fare faktörü etkili olabilir.
SONUÇ Bu sene sezon sonuna gelindiğinde ( + ) ve (- ) ler göz önüne alınarak arılar kışa hazırlanmalı. Tüm arıcılarımıza kayıpsız bir bahar karşılaması dilerim. Tüm arıcı kardeşlerimizin yeni sezonda arısının bol, ürününün bereketli olmasını isterim

4 yorum:

  1. Kayıpların %60 olduğunu söylüyorsunuz.

    Bana kalırsa o koloniler söndü yani kovanı terk etme falan değildir.(bu benim kişisel düşüncem)

    %60 anaarı kaybı olacağını tahmin etmiyorum.

    Varroa mücadelesini de yapmışsınız o seçeneği de çıkarmanız gerek.

    Kovanlarda rutubet durumunu yazmamışsınız.

    Bana kalırsa kolonilerin sönme nedeni;

    Kış arılarının yetiştirilmemiş olması.

    Koloninin kış için uygun balı olmaması.

    Kış için uygun olmayan ballar;

    Kanola balı,ayçiçek balı ve salgı balı olarak sayabiliriz.

    Hoşça kalın

    YanıtlaSil
  2. SELAMÜNALEYKÜM
    Benim kişisel düşüncem:
    1-Genç ve kalıteli ana arı kullanılması gerekli
    2-Güz beslemesi yapılması şart
    3-Zamanında varoa ilaçlaması şart
    4-Kovan daraltılması yapılıp boşlukları rutubet emici maddelerle doldurup havalandırma deliği bırakılması şart

    Allah'a emanet ol
    Kal sağlıcakla

    YanıtlaSil
  3. selamlar
    bizim bölgedede aynı durum var
    15 kg kovanda bal var arı yok
    kovanda arı kalmamış
    arıcılarla yaptığımız mulakatta
    sonuç
    varoa abi
    arıcı varoa mucadelesi yaptım diyor ama
    yapmamış oyle zannediyor
    kendini kandırmış oluyor
    büyük ihtimalle varoa

    YanıtlaSil
  4. meraba dostlar;
    değerlendirmeleriniz için teşekkür ediyorum. sağolun.
    sayın ali şekerli dostumun tüm tesbitlerine katılmakla birlikte bilhassa "kış arıları yetiştirilmemiş" tesbiti çok yerinde bir tesbit.evet ben erken sonbaharda 1:1 ölçekli şuruplama yapmamıştım.halbuki bu ölçekli şurup anaarının yavru yapması demekti.

    aleyküm selam sayın hüseyin altıntaş dostum. sizin de tesbitleriniz yerinde ve bunlara da harfiyen katıldığımı samimiyetle söylemek isterim.zaten her iki dostumun da söylemek istedikleri hemen hemen aynı.

    "adsız" rumuzu ile yazan dostuma da teşekkür ediyorum.
    sağolun.
    arılarınız bol,ürününüzün bereketli olması dileğimle...

    YanıtlaSil